Ajopäiväkirja..?

Started by kzmx, 04.06.18 - klo:01:52

Previous topic - Next topic

kzmx

 Olikos jo joku aikas sitten juttuja tästä?

Että voisi laskua tehdessä myös täyttää samalla ajopäiväkirjaan tiedon matkasta. Itsellä kyllä on useasti laskutusosoite eri kuin ajopäiväkirjaan tuleva osoite. Mutta ei tarvitsisi monessa paikassa tehdä asioita

Itse teen vuosittain exceliin
Pvm - km pituus - mistä mihin - matkan tarkoitus..

Ere Maijala

On siitä ollut puhetta, vaan ei ole päässyt tehtävälistalle ainakaan kovin pitkälle, kun ei oikein pärjää tekemisen priorisoinnissa varsinaiseen laskutukseen liittyville jutuille..

Dentz

#2
Olen käyttänyt MLInvoicea matkalaskujen/ajopäiväkirjan tekoon siten, että olen luonut km-korvaukselle, päivärahoille, ateriakorvauksille jne. tuotteen. Samalla luonut itsestäni laskuttajan ja firmasta asiakkaan.
Sitten teen laskun, johon valitsen tuotteen esim. km-korvaus oma H-auto. Laitan vaan aihekenttään tekstillä matkan kohteesta A kohteeseen B. Kilometrien määrän lkm kenttään. Myös pvm-kenttään matkapäivän. Jos kyseessä ateria-/päivärahakorvaus niin aiheeseen lisäksi vielä tarkat ajat alkamiselle ja päättymiselle.

Toi on toiminut ihan ok. Nyt kun tänä vuonna tuli toi pakollinen ilmoittaminen tulorekisteriin, niin olisi pieni toive Erelle. Olisiko mahdollista saada jotenkin tuo lkm kenttä yhteenlaskettuna johonkin? Eli tarkoitan sitä, että esim. palkka.fi haluaa kulukorvauksista pelkän yhden rivin yhteenvedon. Esim tammikuussa 2019 on ajettu omalla autolla 100km, jonka palkka.fi laskee sitten 100km x 0,43€ on 43€. Tämä tieto lähtee palkka.fi:stä automaattisesti tulorekisteriin jne.
Ongelma on se, että jos km-korvauksia on kuukaudessa useita eri päivinä, joutuu nuo mlinvoiceen tehdyt(km-korvausten osalta) lkm-kentän määrät laskemaan manuaalisesti yhteen laskimella, jotta yhteenveto palkka.fi:n onnistuisi. Jos tuon lkm-kentän saisi laskettua jotenkin yhteen ja sen yhteenvedon näkymään jossain helpottaisi paljon. Lkm-yhteenvedon ei tietysti tarvitse muuten perus laskuilla näkyä. Sillä tuskin kukaan laskulla haluaa nähdä jotain yhteenvetoa artikkelien määristä. Se, että jos laskulla on esim. km-korvauksia ja päivärahoja sekaisin tietysti vähän sotkee tuota lkm-laskemista, mutta sen voi helposti tehdä niin, että teen erilliset matkalaskut tietyistä aiheista, jolloin samalla laskulla on vain yhtä tuotetta, jonka lukumäärät lasketaan yhteen.

Itse asiassa ei tuota tarvitsekkaan tehdä. Jos tosiaan teen päivärahoista jne. omat laskut, voin yhteis-km määrät laskea km-korvauslaskusta takaperin kokonaiseurosummasta 43€ / 0,43€ = 100km. Eli pieni laskutoimitus vs. ynnäilemällä laskurivejä toisiinsa.

ele

Eikös tuollaiseen tietotarpeeseen ole järkevintä tehdä ihan erillinen palikka joka parhaassa tapauksessa tekisi suoraan palkka.fi:hin kelpaavan dataesityksen kilometrikorvauksista? Tämä siis sillä oletuksella, että tykkäät MLInvoicen käyttöliittymästä tietojen syöttämiseen.. Ihan esimerkkinä itse otan kirjanpitoon tarvittavat viennit suoraan tietokannasta, josta scriptini generoi copy-paste -menetelmällä suoraan Asteriin kelpaavan esitysmuodon. Tämä oli tarpeen joskus kun rapotointiosiossa ei ollut erittelyä alv-kannoittain, mutta nyt tuon korjaannuttua tuo säästää edelleen aika paljon vaivaa/hermoja.

Ensin teen pari näkymää toiseen tietokantaan:
CREATE OR REPLACE VIEW toinendb.laskut AS
SELECT
  a.id,
  invoice_no lasku_no,
  a.company_id asiakas_id,
  b.company_name asiakas,
  invoice_date laskupvm,
  due_date erapvm,
  payment_date maksupvm,
  datediff(due_date, payment_date) maksun_ero_eräpäivään,
  state_id,
  YEAR(invoice_date) vuosi,
  DATE_FORMAT(invoice_date, '%Y-%m') kuukausi
FROM
  mlinvoice_invoice a
  LEFT JOIN mlinvoice_company b
  ON a.company_id = b.id
WHERE a.deleted = 0
ORDER BY invoice_no;

CREATE OR REPLACE VIEW toinendb.laskurivit AS
SELECT
  a.id,
  a.invoice_id,
  CONCAT_WS('',NULL,b.product_name, ' ', a.description) tuote,
  a.row_date pvm,
  a.pcs maara,
  a.price hinta,
  a.discount ale,
  round(a.pcs * a.price *
        (1 - IFNULL(a.discount, 0) / 100) /
    IF(a.vat_included = 0, 1, 1 + a.vat / 100), 2) rivisumma_alv0,
  a.vat alv_prosentti,
  a.vat_included,
  a.order_no
FROM
  mlinvoice_invoice_row a
  LEFT JOIN mlinvoice_product b
  ON a.product_id = b.id
WHERE a.deleted = 0
ORDER BY a.invoice_id, a.order_no;


Noista yhdistelemällä saa sitten helposti ajopäiväkirjan just siinä muodossa kun Tulorekisteri / palkka.fi / tietty asiakas sen haluaa..

timopeh

Tähän on pakko sanoa että nyt yritetään vasaralla ruuvata ruuveja

Ajopäiväkirjan pitäminen laskutusohjelmalla on kaukana järkevästä toiminnasta.
Google hakuun ajopäiväkirja ja varmasti löytyy kätevä työkalu. Ilmaista tuskin, mutta jos työajoja ajaa jaa niistä verottajalta hyödyn niin maksullinen ohjelma maksaa varmasti itsensä takaisin niin verosäästöinä kuin omana säästettynä aikana.

Ymmärrän toki että jääräpäät on jääräpäitä ja jatkossakin ruuvaa sillä vasaralla ruuveja. omapahan on elämänne

kzmx

Heh..

Kylläpäs nyt satelee kritiikkiä.

Tarkoitukseni nyt tässä kohtaa oli se, että ettei tarvitsisi aina avata laskutusta(MLInvoicea) tehdäkseen laskun ja sitten exceliä täyttääkseni ajopäiväkirjan.

Ajopäiväkirjan tiedot menevät vain kirjanpitoon.

Ere Maijala

Oli järkevää tai ei, niin toki jos joku sellaisen raportin tekee, josta saa tarvittavat tiedot ulos, niin voi sen toki mukaan ottaa. Minulla vaan ei ole mitään kokemusta ajopäiväkirjasta, ja jos ei joku halua erityisesti sponsoroida toiminnallisuuden kehittämistä, niin se jää kyllä todennäköisesti muiden hommien varjoon.

Sparky

Terve,

Olen kehittänyt oman pienen firmani käyttöön tällaisen erittäin yksinkertaisen ajopäiväkirjan :

https://dataspark.fi/apk-1/index.php?us3r=user&p455=rt43fvarsgt25#bottomOfPage

Josko siitä olisi mitään hyötyä tähän. Senhän voisi vaikka integroida tähän laskutukseen.

Se käyttää tällä hetkellä SqLite tietokantaa PDO:n kanssa

Se on tällä hetkellä kehitysvaiheessa eikä sisällä lähestulkoon muuta kuin perus ajopäiväkirjatietojen tallennuksen.

Ere Maijala

Kiitos tiedosta. Katsotaan, josko tulevaisuudessa olisi tällaiseen mahdollisuus.

Sparky

#9
Terve,

Olen nyt vähän kehittänyt ajopäiväkirjaa ja se olisi kokeilukäyttövaiheessa. Sen käyttö on täysin ilmaista.

Ohjelma on perus ajopäiväkirja. Sillä saa myös tehtyä PDF-tiedoston näkyvissä olevasta kuukausinäkymästä.

Eikun testaamaan ja käyttämään. Se on mun omassa pienessä firmassani päivittäisessä käytössä.

Se on myös hyvä laskutuksen tuki minulle projektihallinan ohella.

AaPeeKoon käyttäjäksi voi rekisteröityä voi osoitteessa https://dataspark.fi/apk