Tervees ja kiitokset versiosta 1.0 beta 4 .
Muutokset toimii oikein hyvin.
Jos vauhtia näppäimistön ja penkin välissä viellä riittää, niin ehdottaisin harkittavaksi seuraavia lisäyksiä.
1) backup näppäin,
jolla saisi kannasta dumpin tiedostoon omalle koneelle.
2) tulostuspohjan valinta,
jolloin voisi toteuttaa esim. käteiskuitin ja lähetteen
- oletusarvoinen pohja voisi edelleen olla lasku
- vaihtamalla pohjan voisi tulostaa ilman hintatietoja läheteotsikolla pdf:n
- tekemällä uuden laskuttajan käteismaksuille saisi käteiskuittien hallinnan omalla numeroinnilla ja tulostuksessa taas valitsisi kuittitulosteen, niin tulisi ihan kuitin näköinen tekele uloskin.
Tähän kevyeen lähete / kuittitulostukseen voisin tekaista pohjat, jos tekijällä toiminnon koodaamiseen riittää intoa.
Niin tai, jos jonkun fiksumman tavan haluat toteuttaa...
Moi,
1) seuraavassa betassa on mukana simppeli varmuuskopiointitoiminto (JÄRJESTELMÄ-kohdassa). Se tekee tietokannasta dumpin SQL-lauseina, jotka suorittamalla tietokannan voi kasata uudelleen. En pahastu, vaikka tuota joku muukin kokeilisi ihan käytännössä.
2) Ei huono idea ollenkaan, eikä edes kovin työläs toteutettava, jos pohjat saisi valmiina. Tosin 1.0-versioon en sitä enää ymppää, ettei ns. feature creep pääse kiusaamaan. Lisäsin kuitenkin jo asetuksen, jolla voi valita numeroidaanko laskut laskuttajakohtaisesti (oli aiemmin globaali).
--Ere
SVN:ssä on nyt lähetysluettelon ja kuitin tulostusmahdollisuus. Jos pystyt testaamaan, niin mielelläni kuulisin kommentteja, miten tulosteiden ulkoasu vastaa tarpeita.
--Ere
No niin lomat on pidetty ja taas ollaan langoilla.
Kiitokset versiosta 1.1 beta 3. Otin sen taas rohkeasti tuotantokäyttöön, niin tulee testailtua kunnolla.
Lähetysluettelo näyttää oikein hyvältä.
Kuittikin toimii ihan ok.
Mitenkäs saataisiin fiksusti VLL:n pakettiin mukaan erilaisia tulosteversioita?
Olettaisin, että jotain pientä omaa säätöä tulee tehtyä matkan varrella ja niistä voisi olla muillekin ehkä hyötyä.
Backupin testailin ja hyvin pelitti.
Vaatii manuaalisen vanhojen taulujen droppauksen ennen backupin palautusta, mutta hyvä niin.
- Zori
Olen ajatellut lisätä nyt alkuun ainakin mahdollisuuden tehdä varsinainen tulostusvaihe omalla, pakettiin kuulumattomalla skriptillä. Näin voisi ohjelman mukana tulevasta tehdä oman kopion ilman, että tarvitsisi sotkea alkuperäistä. Ja koittaa pitää sen sellaisena, että kustomoidut skriptit eivät hajoa päivityksessä. Tätä olen suunnitellut versioon 1.2. Toki oikea template-systeemi olisi hieno, mutta siinä on sitten vähän enemmän tekemistä.
--Ere
Moi,
Versioon 1.1 olen tosi tyytyväinen. Siirsin sen hetimiten tuotantoon koska vaikutti tuovan mukavia lisäominaisuuksia. Muutamien laskujen jälkeen toimii moitteettomasti.
Ainoastaan se häiritsee kun tulostaa laskun firefox aukaisee samaan ikkunaan pdf laskun ja taaksepäin palaaminen ei enään onnistu.
Lisäehdotuksena ulkomaankauppaa ajatellen:
- onko tekstejä mahdollisuus saada englanniksi?
- onko mahdollisuus saada eri maksuehtoja tätä varten? Esim Suomessa tuo on meillä 14pv, mutta ulkomaankaupassa se on 45pv. Esim joku alaspudotusvalikko josta voisi valita oikean maksuehdon.
-jari
En ole vielä paljoa ehtinyt kokeilla, mutta se vähä mitä olen kerinnyt niin olen oikein tyytyväinen. Pari aiempaa laskutusohjelmaa joita käytin eivät oikein miellyttäneet.
Tässä hieman toiveita/ehdotuksia:
-Asiakastietojen tuonti muista ohjelmista esim. xls ja/tai csv -muodoissa. Helpottaisi siirtymistä vllaskun käyttöön.
-Asiakkaiden arkistointi esim. aktiiviset/ei aktiiviset, käytössä/ei käytössä tai jollain muulla tapaa
-Suurin osa asiakkaistani on yksityisiä, joten "yrityksen nimi" -kohdan voisi korvata (tai lisätä kohta) "asiakkaan nimi" tai "asiakas". Yritys- ja yksityisasiakkaita voisi myös tarkastella erikseen...
-Minulla saattaa olla asiakkaalle useampia osoitteita: laskutusosoite, käyntiosoite, postitusosoite ja rakennuskohteen osoitteet voivat kaikki olla eriä. Olisi kiva jos asiakastietoihin voisi laittaa näitä tietoja esim. alasvetovalikosta "lisää tietoja" tms. Jos voisi itse määrittää mitä lisätietoja ym. niin kaikki voisivat muokata haluamakseen.
-Työnumero. Yleensä asiakkaalle on vain yksi työnumero (sama kuin asiakasnumero), mutta osalle asiakkaista on useita töitä. Tällöin olen käyttänyt asiakas/työnumeron perässä väliviivaa ja järjestysnumeroa alkaen 2, esim. 1102-2. Ensimmäinen työ olisi ilman tuota loppuosaa. Jokainen tietysti käyttää omaa järjestelmäänsä.
-Työn tila. Esim "Avoin", "Päättynyt"
-Myynnin tila: Esim. kohdat Tarjouspyyntö - Tarjous - Tilaus - Hylätty tarjous
-Laskun maksajaa valitessa olisi hyvä nähdä nimen lisäksi asiakasnumero.
Tässä näin alkuun hieman mutusteltavaa. Osa saattaa olla hieman liiankin pitkälle menevää, mutta kommentoikaa.
-Mikael
Tervehdys,
laskun avaus uuteen ikkunaan on mukana seuraavassa versiossa. Tietojen vienti ja tuonti ovat paraikaa työn alla. Hyviä ovat muutkin ehdotukset, osa varmaan tulee huomioiduksi jo seuraavassa versiossa.
--Ere
Tere,
laskun avaus uuteen ikkunaan on mielestäni turhaa jumppaa ?
Ota oletusarvoinen täppä pdf readeristä pois, niin lasku aukeaa "omaan ikkunaan" eli pdf readeriin
Täppä löytyy Oletusarvot - Internet - Näytä PDF selaimessa
T. Zori
Toiset tykkää, toiset ei. Siksipä sille onkin asetus. :)
--Ere
OK,
Tuosta oman laskupohjan käytöstä.
Olisiko toteuttamiskelpoinen ajatus sellainen, että:
- lasku, kuitti ja lähetysluettelo omina php tiedostoinaan
- käyttöliittymän tulostusnappien käyttämä tiedostonimi valittavaksi asetuksiin
?
T. Zori
Juu, tuohon tapaan se tulee toimimaan. Todennäköisesti kuitenkin niin, että peruslogiikka on edelleen yhteinen, mutta kaikki tulostukseen liittyvä erillisissä tiedostoissa. Näin useimmissa tapauksissa ei tarvitse tehdä erikseen tietokantakyselyjä tms. (vaikka toki sekin on sitten mahdollista).
--Ere
Tervees,
Hienosti laskuja syntyy... vielä kun keksis laskutettavaa ;-)
Käytössä syntyneitä ajatuksia:
- laskutus listassa olisi kiva nähdä alviton summa laskulta
- raportteihin olisi hyvä saada vuosirajausvaihtoehdoksi "kaikki" tai mistä "vuodesta lähtien kaikki" ( olisi näpsä vuoden vaihteen tienoilla )
- raportin tulostus saman tien pdfäksi
- osamaksun hanskaus jotenkin. Jotkut asiakkaat alkavat tiukassa paikassa maksamaan maksunsa osissa ja sen seurailussa lähtee hiukset päästä.
Upeata olisi maksumäärän ja päivämäärän syöttäminen laskulle, jolloin avoin saldo vähenisi.
Hieno ja riittävä ratkaisu olisi myös laskukohtainen avoin tekstikenttä, jota ei tulostettaisi laskulle. Tuohon voisi kirjailla sitten vapaamuotoisesti noita maksueriä itselle talteen.
- backup nappi voisi näkyä käyttäjän oikeuksillakin, niin käyttäjä voisi kovan urakan lopuksi ottaa itselleen backupin mielenrauhan parantamiseksi.
Tuossapa noita ideoita taas ihmeteltäväksi
T. Zori
Joitakin toiveita on nyt toteutettu kehitysversiossa. Olisiko kiinnostusta testata esim. asiakkaiden tuonnin toimivuutta? Kehitysversion voi ottaa suoraan SVN:stä, tai sitten voin tehdä siitä erillisen paketin. Tuonti löytyy ylläpitäjän oikeuksilla Järjestelmä-kohdasta. Ohjeet on tietty tekemättä.
--Ere
Vähän työläämpiä eikä välttämättä, niin hyviäkään ideoita:
- osamaksujen käsittely siten, että näkee paljonko laskusta on vielä maksamatta
- pupesoft on tehnyt avoimena php pohjaisena koodina liittymän Apix:in sähköiseen laskujen lähetyspalveluun, hyödyntäminen vaatisi varmasti melkoisen jumpan
T. Zori
Aivan ensimäiseksi haluan kiittää mahtavasta kehitystyöstä ja hienon ohjelmiston luomisesta/jatkokehittämisestä. Olen käyttänyt PKlasku ohjelmistoa yritykseni laskutuksessa jo pitemmän aikaa ja olen muokannut ohjelman lähdekoodia aina tarpeen vaatiessa. Oli ilo havaita, että joku on ottanut asiakseen luoda paremman version.
Käytän laskutuksessani Helposti kuoria eli isolla ikkunalla varustettuja C5 kirjekuoria, joten muokkasin kehotustekstejä sopivammaksi, näkyvät muuten osittain kuoren ikkunasta.
Ohessa muutama muokkaus tulostetun laskun ja erityisesti maksukehoituksen ja maksumuistutuksen ulkonäköön. Muokkaus kaventaa maksumuistutuksen selityskentän sellaiseksi, ettei se näy ikkunallisen kuoren ikkunasta.:
invoice.php (VLlasku V 1.2 stable) tiedoston muokatut osuudet:
rivi 297 ->
if ($intStateId == 5)
{
$pdf->SetX(108);
$pdf->SetFont('Helvetica','B',9);
$pdf->MultiCell(102, 5, sprintf($GLOBALS['locFIRSTREMINDERNOTE'], $strRefundedInvoiceNo), 0, 'L', 0);
$pdf->SetFont('Helvetica','',10);
}
elseif ($intStateId == 6)
{
$pdf->SetX(108);
$pdf->SetFont('Helvetica','B',9);
$pdf->MultiCell(102, 5, sprintf($GLOBALS['locSECONDREMINDERNOTE'], $strRefundedInvoiceNo), 0, 'L', 0);
$pdf->SetFont('Helvetica','',10);
}
Lisäksi olisi kiva poistaa vastaanottajan sähköpostille varattu tila, mikäli sähköpostiosoitetta ei ole annettu. Tämä hoituu näppärästi kommentoimalla pois rivit 224 ja 225, mutta olisi kiva saada optio asetuksiin.
Käytettävyyttä voisi parantaa lisäämällä yrityslistaan oletusyritys-määritys, jolloin uusiin laskuihin tulee oletuksena laskuttajaksi '-' sijaan oletukseksi valittu yritys ja käyttäjä säästyy yhdeltä ylimääräiseltä vaiheelta uusien laskujen luomisen aikana.
Muokkasin huomautustekstien sijoittelua, tosin tekstin koon säilytin entisellään. Onko käytössäsi kuitenkin versio 1.1, kun 1.2:ssa vastaava löytyy invoice_printer.php:sta? 1.2:ssa ajatuksena muuten oli, että tuon invoice_printer.php:ssa olevan InvoicePrinter-luokan voisi periä ja tehdä oman tulostusluokan, jossa overridataan tarpeelliset osat, mutta jäi miettimättä ihan loppuun asti luokkien nimeäminen, joten se ei vielä oikein onnistu.
1.2:ssa on myös muutos, että jos on vain yksi yritys, tulee se oletukseksi uudelle laskulle, mutta olisi toki fiksua, jos oletuksen voisi muutenkin määritellä.
--Ere
Oikeassa olit, minulla oli tosiaan käytössä versio 1.1. versiota 1.2 en saanutkaan (vielä) toimimaan webhotellissani ilmeisesti siksi, koska uudessa versiossa käytetään Json-kyselyjä ja webhotellista puuttuu Json PHP-moduuli. devauspalvelimella kaikki toimii kuitenkin moitteettomasti, joten käytän VLlaskua sieltä toistaiseksi
Laskutusnäkymässä olisi hyvä olla maksamattomat laskut sijaan esimerkiksi avoimet / lähetetyt ja erääntyneet. Erääntyneitä voisi tehostaa esimerkiksi punaisella taustavärillä, jolloin tietää laittaa muistutusta menemään. Taustaväriä käyttämällä tämän saisi käytettävyydeltään mukavasti yhdellä listalla
Asetuksissa voisi olla valinta siitä missä vaiheessa punainen taustaväri tulee erääntyneisiin laskuihin, jotta maksumuistutuksen voi lähettää esim kuluttajasuojaasuositusten vaatiman 14 päivän jälkeen eräpäivästä tai yrityskaupassa vapaavalintaisen aikajakson jälkeen.
Raportit kohdassa voisi olla vapaavalintaisen päivämäärän lisäksi dropdowni, josta voi valita haettavan kuukauden, lisäksi laskutusraportti-kohdan aikaväli voisi päättyä automaattisesti nykyiseen päivään.
Raportointiin olisi myös hyvä lisätä asiakasraportti, joka näyttää asiakkaat ja asiakkaiden yhteislaskutuksen ryhmiteltynä laskutuksen mukaan, eli käytännössä listan parhaista asiakkaista.
-Mihail
Automaattinen viitenumeron generoiminen ei toimi, mikäli käyttäjä poistaa esimerkkilaskun, lisää uuden laskun ja syöttää ensimmäiselle lisäämälleen laskulle oman laskunumeron, esimerkiksi 3945, viitenumeroksi tulee silti tulostettaessa 1009.
Seuraavien laskujen kohdalla homma toimii kuitenkin odotetulla tavalla, eli sekä laskujen juokseva numerointi, että viitenumeroiden generointi toimii laskunumeron perusteella.
Kiitos raportista. Tein siitä bugin tonne trackeriin (https://sourceforge.net/tracker/?func=detail&aid=3260669&group_id=374463&atid=1559382) ettei unohdu tsekata. Sieltä voi laittaa monitoroinnin päälle niin näkee, kun status tms. muuttuu.
--Ere
Yritystä lisättäessä siellä lukee hassusti kohdassa johon yrityksen nimi olisi tarkoitus laittaa että: Asiakkaan nimi
Kappas, se on ihan silkka kömmähdys. Laitetaan korjaukseen.
--Ere
Melko kriittinen tietoturvahuomio:
Käyttäjien muokkausnäkymässä voi helposti muokata käyttäjätunnusta. Tunnuksen muokkauksen yhteydessä ei välttämättä halua vaihtaa salasanaa, pelkän käyttäjänimen. Tässä tapauksessa olisi suotavaa tarkistaa salasanakentän syötteen pituus ja mikäli pituus on 0 jättää salasana päivittämättä.
Ilman tarkistusta (pelkän) käyttäjänimen muokkaus tyhjentää salasanan kokonaan.
-Mihail
Kiitos huomiosta. Tämä on korjattu, parin muun bugin lisäksi, juuri julkaistussa versiossa 1.2.1.
--Ere
Onko suunnitelmissa tehdä vaihtoehtoista tietokanta-ratkaisua mysql:lle? Esim Sqlite, jossa koko tietokanta on yhdessä tiedostossa. Tällöin ohjelma olisi entistä alustariippumattomampi (toki silloikin PHP:ssä pitää olla Sqlite-kirjastot käytössä).
Tämä olisi tietysti jo alunperin pitänyt ottaa huomioon kun on lähtenyt tätä tekemään. Jälkeenpäin koodin puukotukset tuppaa sotkemaan kuvioita, paitsi jos tietokantaratkaisut on alusta alkaen tehty muokattavaksi (en tiedä, en ole katsonut lähdekoodia).
Rakenne ei ole ihan paras mahdollinen useita tietokantamoottoreita ajatellen lähinnä siksi, että kyselyt on ripoteltu sinne tänne. Suurin osa niistä on kuitenkin standardikamaa, eli aika pienellä vaivalla voisi tukea muitakin moottoreita sen suhteen, mutta tähän mennessä siihen ei ole ollut mitään tarvetta, ja se tuottaisi lisää testattavaa. Erityisesti SQLitessä on tietokannan rakenteen muokkaaminen uusien juttujen lisäystä lukuunottamatta vähän hankalaa.
Onko muille tietokantamoottoreille jokin erityinen tarve?
--Ere
Hienoa nähdä, että pklasku on jälleen hengissä ja entistä ehompana. Kiitos!
Muutama kehitysehdotus lisää:
- Laskutusriveille olisi hyvä saada alennuskenttä (% ja/tai €)
- Asetuksiin kenttä jossa voisi määritellä oletuksena olevan lisätiedot -kentän joka näytetään laskussa.
Ei minulla muita ehdotuksia tietokantamoottoriksi ole. Mysql on oikein hyvä vaihtoehto ja suhteellisen yleinenkin siellä missä Phpkin on. Sqlite:llä olisin saanut tämän asennettua esim. wippies verkkolevylle, jossa on PHP-tuki mutta ei mysql:ää tai muitakaan tietokantoja.
Toisaalta oma tietotaito varmaan riittäisi, jos muokkaisin sen itse käyttämään Sqlitea. Aikaa ei siihen kylläkään ole.
Olisiko asiakkaat osion alle mahdollista saada vaikka asiakkaan tietojen perään uusi lasku -nappi, joka toisi asiakkaan tiedot valmiiksi laskupohjaan?
Teemu
Pieni käyttöliittymän viilausehdotus:
Huomasin tässä taistelun tiimellyksessä, ettei laskurivin muokkaa painiketta painettaessa, sis. ALV checkboksin arvo siirry muokkausformiin.
Esim muokkaat riviä, jossa olet myynyt tuotteen x hintaan 20e sis ALV, muutat tuotteen kuvausta ja tallennat rivin -> tuote on nyt 20e ALV0 (ellet huomannut ruksata sis ALV kohtaa uudelleen)
Mielestäni pienyrityksen taloudenhallintaa voisi hyödyttää, jos tuoteriveihin voisi lisätä kentän ostohinta / kustannus (alvi-ruksilla varustettuna).
Tätä tietoa käytettäisiin sitten laskutusraporttien laskemisessa. Ostohinnan kirjaus tietokantaan mahdollistaa tuoton ja kateprosenttien laskennan. Pienellä vaivalla saisi näppärästi raportin mm myyntikatteista, ja kuukauden tuotosta (myynnit - ostot = tuotto)
Ostohinta ei tietenkään näy laskussa, se on tietokannassa ainoastaan tuotto ja katelaskelmia varten ja yhteenvedot näytetään raporteissa.
Löytyykö kannattajia?
ALV-checkboxin säilyminen muokkauksessa on nyt korjattu kehitysversiossa. Kiitos huomiosta. Uusi julkaisuversio tulossa piakkoin, toivon mukaan.
--Ere
Sorry for not writting in FInnish, I speak well, but my writing will make you laugh...
I have alot of "license" style invoices where same day every month sends same amount. It would be great to have a way to automate:
Example: every 1st of month send invoice to customer X with same details as this invoice.
Hei
En ole vielä ehtinyt kovinkaan paljoa tutustua vllaskuun.
Asennuksesta: Mitkä ovat oikeat ja riittävät oikeudet hakemistoihin?
Ehdotus tai kysymys: Olisiko mahdollista lisätä laskutukseen yksi "kerroin" lisää? Eli nyt valitaan vain esimerkiksi tavaran määrä ja se kerrotaan hinnalla. Olisi kiva, jos ohjelmaan saisi lisäyksen, jolla voisi vielä kertoa edellisen vaikkapa päivien lukumäärän.
Esimerkiksi vuokraustoiminnassa olisi hyvä voida laskea (ja ilmoittaa asiakkaalle laskulla) koko summa: KPL x VRK x HINTA = LASKUTETTAVA MÄÄRÄ. Vai voiko tuon itse kiertää jotenkin helposti?
-Antti
Oikeuksista: www-serverin käyttäjällä (esim. apache) pitää olla lukuoikeus kaikkiin vllaskun hakemistoihin ja kirjoitusoikeus tcpdf/cache-hakemistoon.
Periaatteessa yhden kertoimen lisääminen ei ole hankala homma, mutta käytännössä pitäisi miettiä, miten sen saisi mahtumaan käyttöliittymään ja tulosteisiin fiksusti. Toistaiseksi kun sellaista ei ole, niin ehkä voisi tehdä eri pituisille vuokra-ajoille omat tuotteet, joissa kuvauksessa olisi vuorokausien määrä. Tämä ei tietenkään ole järkevää, jos tuotteita tai vuokra-aikoja on kovin paljon eripituisia. Tällä hetkellä ei siis tämän parempaa ratkaisua ole saatavissa.
--Ere
Hei
Toive ohjelmaan, saisikohan siihen lisättyä finvoice verkkolasku ominaisuutta. Tiedoston voisi tulostaa/tallentaa xml tiedostona, jonka voisi lähettää verkkolaskuna maventan kautta. Tuli vain mieleen tuosta T-lasku ohjelmasta.
--
Antti
Tervehdys,
verkkolaskutoiminnallisuus on jo työlistalla, mutta toteutusaikataulua sillä ei toistaiseksi ole muiden kiireiden takia.
--Ere
Hep
On ollut muutoin kelpo työkalu, mutta en ole onnistunut tekemään laskua ilman viitenumeroa . On ollut joskus tilanteita, että sellaista ominaisuutta olisi tarvittu... Käytössä sovelluksen versio 1.2.
Jari
Heps,
nyt kun laskutus onnistuu suoraan sähköpostiin, niin olisiko mitenkään mahdollista, että laskuihin saisi liitettyä normi viivakoodin lisäksi myös virtuaaliviivakoodin (siis viivakoodi numeraalisessa muodossa) tai useamman jos tilejäkin on?
Onko tuo laskussa oleva viivakoodi nyt uusimpien säännösten mukainen?
Toinen idea:
Voisiko käyttäjätyyppeihin saada myös vaihtoehdon joka mahdollistaisi pelkän laskujen selaamisen ja katselun esim. kirjanpitäjää varten?
Taustalla on siis pieni yhdistys, jolla on rahastonhoitaja ja kirjanpitäjä erikseen. Kirjanpitäjällä ei välttämättä tarvitsisi olla kuin katsojan oikeudet.
Jari, semi-ominaisuutena viitenumeroa ei tulosteta, jos se on esim. pelkkiä väliviivoja. Voit siis laittaa siihen neljä väliviivaa. Tosin ohjelma ei vielä tajua jättää viivakoodia tekemättä laskulle tässä tilanteessa, jos viivakoodit ovat käytössä. Tämän korjaan tod. näk. tänään julkaistavaan 1.3.1 -päivitykseen.
--Ere
Quotenyt kun laskutus onnistuu suoraan sähköpostiin, niin olisiko mitenkään mahdollista, että laskuihin saisi liitettyä normi viivakoodin lisäksi myös virtuaaliviivakoodin (siis viivakoodi numeraalisessa muodossa) tai useamman jos tilejäkin on?
On toki mahdollista, joskaan ei ilman muutoksia softaan. Mihin kohtaan ajattelit sitä?
QuoteOnko tuo laskussa oleva viivakoodi nyt uusimpien säännösten mukainen?
Ei ole. Uusimmat viivakoodiversiot ovat 4 ja 5, ja niitä voidaan käyttää vain IBAN-tilinumeron kanssa. Koska laskut tukevat vielä vanhan mallista tilinumeroa, käytetään versiota 2. Tarkoitus olisi kuitenkin päivittää laskulomakkeet lähiaikoina, koska Versio 2:ta ei saa käyttää enää 31.10.2011 jälkeen.
QuoteVoisiko käyttäjätyyppeihin saada myös vaihtoehdon joka mahdollistaisi pelkän laskujen selaamisen ja katselun esim. kirjanpitäjää varten?
Tämä on hyvä ja tarpeellinen idea, tullee ennen pitkää.
--Ere
Paikkaa sille en ole ajatellut, mutta voisihan sille olla vaikka oma Paikanpitäjä, jotta sen voi liittää tarvittaessa sähköpostin viestiin.
Laskussa se voisi toki olla vaikka ennen tilisiirto-osaa laskun yhteenvedon jälkeen.
Yksi asia mikä tuli vastaan. Minulla Vllasku on asennettuna palveluntarjoajasta riippuvista syistä yhteen tietokantaan monen muun ohjelman rinnalle. Ei siis mahdollisuutta tehdä omaa tietokantaa Vllaskua varten. Kokeillessani tietokannan varmuuskopiointia tajusin tiedoston koosta, että se tekee oikeasti varmuuskopion koko tietokannasta eikä vain Vllaskun tietokantatauluista.
Voisiko tämän korjata niin, että varmuuskopio tehdään vain Vllasku-tauluista? Prefix ja taulujen nimethän ovat tiedossa.
En välttämättä halua, että Vllaskun yläpitäjäni saavat käsiinsä koko tietokantaani.
Juu, virhehän tuo kaikkien taulujen varmuuskopiointi tietysti on, ja korjaan sen ilman muuta.
--Ere
Pari toivomusta:
Laskurivien yläpuolelle ja alapuolelle olisi itselläni tarvetta saada lisätietokentät. Tuo nykyinen Lisätiedot-kenttä on niin kapeana tuolla oikeassa sivussa viitenumeron alla. Samoin olisi kiva, jos "Laskussa näytettävät lisätiedot" saisi tallennettua oletukseksi, ettei joka kerta tarvitse niitä sinne liittää, vielä parempi, jos ne voisi valita asiakaskohtaisesti.
Maksumuistutuksia tulostettaessa olisi kiva, että tiedoston nimi muuttuisi esimerkiksi muotoon maksumuistutus1_laskunro.pdf tai muistutus2_laskunro.pdf.
Tähän voisi olla myös asetuksissa tekstikenttä jolla saa 1. ja 2. maksumuistutuksen nimet säädettyä haluamakseen. Näin on helpompi arkistoida laskuja, kun muistutukset ovat erilään, eivätkä vahingossakaan korvaa alkuperäistä laskua tiedostoarkistossa.
-Mihail
Kiitos ehdotuksista. Tämä ketju alkaa olla sen verran pitkä, että laitan sen kiinni. Kehotan tekemään uusista ehdotuksia aina oman viestiketjunsa, niin pysyy homma selkeämpänä. :)
--Ere