Laskutusohjelma tuotannonhallinnassa

Started by tem00gaussian, 09.12.15 - klo:17:21

Previous topic - Next topic

tem00gaussian

Terve.

Puolisen vuotta ja vajaa 100 laskua takana MLInvoicella. Voi sanoa että hinta/laatu-suhde on kohdallaan ohjelmistolla!

Me tosin koetamme tehdä ohjelmalla enemmän kuin mihin se on tarkoitettu eli käytämme sitä 'tuotannonhallintaan'.
En tiedä onko ohjelmistoa aiheellista viedä siihen suuntaan kenenkään muun mielestä mutta kun tuossa aiemmin oli hieman kyselyä tuoterivin monimutkaistamisesta niin ajattelin jotain kirjoitella omasta käyttötavastamme:

Tarjous
Teemme usein tarjouksen töistämme. Laskemme kappalehinnan parametreilla jotka arvioivat käytetyn materiaalin ja työajan. Alkeellinen formi on tuohon rakennettu mutta on liittämättä MLInvoicen tuotekantaan. Nyt siis naputamme nuo lasketut arvot vain kappalehintoina tuotteiksi.
Tarjous tulostetaan aloittamalla lasku jolle annamme 'tarjousnumeron'. Teemme siitä tilausvahvistuksen jota kutsumme siis tarjoukseksi :). Jää myös listalle tilamäärityksellä 'Tarjous'. Harmi vaan - nuo näkyvät kyllä laskuraportillakin..

Tilaus
Jos tarjous ottaa 'kiinni', vaihdamme numeron 'työnumeroksi' eli nämä vain työn ajan kestäviä numerointeja.. Tilaksi tulee 'Valmistuksessa'. Tämän perusteella tulostamme lähetyslistan jota kutsumme 'työlomakkeeksi'. Sitä pitäisi kyllä muokata sisältämään vähän enemmän tuotantotietoa. Muun muassa Tilaajan yhteyshenkilöä ei nyt saa liitettyä työhön eikä laskuunkaan kai mitenkään? Jälkeenpäin hieman paha kun ei muista kuka tilasi..

Lasku
Kun työ on tehty muutamme sitten tilaksi 'Lähetetty' ja annamme oikean laskunumeron.

Näinkin tämä pyörii mutta eihän tämä ihan valmis CRM toki ole. Joskus sellaista tuli Oracle-pohjalle rakennettua ja haave olisi tietty virittää tästä vastaava mutta puhtia/aikaa/tekijää ei tahdo tuohon löytyä.

Onkos kenellekään tullut mieleen tehdä vastaavaa tällä?

TvATS

ioxo

Hei,

Kuten tosiaan laitoin monimutkaisempaa tuoteriviä oli minulla mielessä vähän samantyylisiä ajatuksia. Itselläni on kans työympäristössä tarjoukset ja muut laskennat ja laskutukseen tulee sitten puhtaasti vain mitä ostettu ja paljonko maksoi. Tarjouksia joutuu joskus laskemaan monimutkaisemmin ja useamman muuttujan kautta.

Itse näkisin positiivisena kehityksenä semmoisen, että ohjelmasta tulisi pitkälti moduuleja sisältävä. Perus laskutuksena nyt ohjelma toimii hyvin. Taas jos lähdetään toteuttamaan jonkun alan tarjouslaskinta niin se helposti ei käy toiselle. Osa taas on niitä joille nykyinen on se mitä tarvii eikä ole lisättävää / poistettavaa

Toki ohjelman kehittäjä(t) kehittää semmoisen kuin kehittää. Liitteenä nyt eräänlainen idea.

-Juho

tem00gaussian

Terve.

Jep. Vahva ajatus on tehdä juurikin meidän oman tuotannon tarvitsema laskin johon liittyy lisäksi kantoja materiaaleille hintoineen ja työstöparametreineen. Tuo tuskin ketään kiinnostaa sellaisenaan. Sen tulisi muodostaa 'tuotteita' eli 'tarjouksia'. Meidän tuotteemme siis tarvitsisi runsaasti lisää kenttiä. Tarjous pitäisi vielä sitoa näkymään asiakaskohtaisena.

Esimerkeissä taisi olla tyynyjä versioineen. No täällä pajapuolella kenttiä olisivat vaikka materiaali, paksuus, koko x, koko y, piirustusnumero, työstönopeus... ja yhtenä tärkeänä tarjottu eräkoko johon hinta liittyy. Suuri osa noista tuodaan myös työlomakkeeseen.

Yleisempää kiinnostusta ehkä voisi olla tuolle hallinnalle tarjous-tilaus(tuotanto)-laskutus-reskontra.
Haaveissa on myös asiakkaan projekteihin liittyvän datan kokoaminen kantaan asiakas/henkilö -kohdistuksin.



Ere Maijala

Kaikenlaista olisi kiva tehdä, mutta näin kun hommaa tekee vapaa-ajalla ehtiessä ja inspiraation iskiessä, ei välttämättä mitään kovin suurisuuntaisia laajennuksia pysty suunnittelemaan. Seuraava iso ponnistus olisi kuitenkin pistää koko koodipohja uusiksi kunnollisen frameworkin päälle, ja siinä tulee olemaan ihan sopivasti hommaa hetkeksi. Jos jollakulla on innostusta laajennusten tekemiseen, niin ei minulla mitään sitä vastaan ole, ja jos hyvin tekee, niin ne voi saada osaksi "virallista" versiota. :) Ehkä kuitenkin kannattaa odotella vähän aikaa, jos tuosta uudesta versiosta tulisi vähän helpommin laajennettava.

Sitten toisesta näkökulmasta täytyy varoa, ettei systeemin käytöstä tule liian monimutkaista, eli että se sopii edelleen pienenkin firman simppeliksi laskutusohjelmaksi, joka on helppo asentaa ja ottaa käyttöön.

Löytyy tietysti myös ihan oikeita avoimen lähdekoodi CRM-järjestelmiä, joista jollekin voi olla enemmän iloa kuin tällaisesta laskutusohjelmaksi kutsutusta...

--Ere

ioxo

Hei,

Olet Ere ihan oikeassa.

Kannatan toki vapaata ohjelmaa, mutta ymmärrän myös että raha & aika tulevat helposti esteeksi. Itse haluan auttaa kehitystä niin paljon kuin osaan ja pystyn. Kannatan open sourcea, mutta mielestäni on myös kohtuullista pytää rahaakin. Tuommoisessa modulaarisessa ratkaisussa olisi helpompi toteuttaa myös niitä että joistain osioista perittäisiin rahaa - esim jos on tehty jokin monimutkainen tarjouslaskin jollekin yritykselle, varastohallintaan liittyvä moduuli tms.

Noita tosiaan on noita crm ratkaisuja, mutta itselleni ainakin on turhan monimutkaista ja täytyy todeta että mlinvoicen laskutuspuoli rulettaa :). Avoimen koodin crm:t ei ota helposti huomioon suomalaisia erikoisuuksia, kuten maksumuistutuksia, viitelaskuja, alvin käsittelyä näppärästi (crm:ssä itse olen törmännyt useasti, että hinnat voi laittaa alvittomana ja siihen lisätään alvit päälle. Erittäin työlästä jos on tekemisissä kuluttajakaupan kanssa).

Luulen, että githubin "pull requesteja" voi tulla helpommin tosiaan, jos saadaan tuota jonkin frameworkin päälle...

Omassa visiossa tuommoinen opensource voisi toimia myös hostauspalveluna vrt. Owncloud, Gitlab, jos asetetaan hostauksen hinta esim 2€ / kk sis. perus yritystarpeet rajaton laskutus ja rajaton asiakasmäärä tai jokin megatavu/gigatavu käytettävissä, niin itse kyllä miettisin, että jaksanko pyörittää omaa vai maksanko että joku toinen tekee sen. Ehdoissa kertoo sitten, että 2€ ei sisällä varmuuskopioita ja ne täytyy itse hoitaa (varmuuskopsuilla maksaisi sitten 5€/kk) tms. Hinnat työmäärän mukaan tietysti.

Ei ole tarkoitus näännyttää ketään taakan alle :).

-Juho

jahau

Jos ERP:n haluaa niin löytyyhän sitä esim. PupeSoft, joka on suomalaisten kehittämä ja ylläpitämä avoimen lähdekoodin järjestelmä. Itse en erityisesti haluaisi mainostaa mitään, mutta jos kyseessä on avoin järjestelmä, joudun antamaan aina äänen!

Itse olen kehittelemässä järjestelmää, jossa on mukana maailmalta poimittuja sovelluksia aina ajanhallinnasta laskutukseen (kaikki periaatteella "pieni on kaunista" eli mahd. helppokäyttöisiä) ja MLInvoicen olen valinnut laskutuspuoleen. Mukana tulee olemaan myös oma DataLogger ajopäiväkirjaa varten ja liityntä laskutukseen. Kaikki mainitut sovellukset ovat avoimen lähdekoodin sovelluksia ja itse laitan vaan periaatteessa vähäsen liimaa väliin. Omatekoisen liiman tarve vähenee, mikäli sovellus tukee Plugineja ym. laajennoksia ml. LDAP yhtenäistä käyttäjähallintaa varten.

Joka tapauksessa, MLInvoice riittää vallan mainiosti yksityisyrittäjälle enkä ole vielä joutunut pettymään. Tuotannonohjaukseen kannattaa mielestäni miettiä jotain muuta.