Itselasku

Started by ioxo, 31.12.15 - klo:11:32

Previous topic - Next topic

ioxo

Hei,

Tulipa mieleen, kun oli tarvetta :), että laskuntekemis ruudussahan voisi olla täppä, jossa voi asettaa laskun "itselaskuksi". Sanamääritelmän löysin wikipedian sivuilta, mutta kyseessä siis lasku, jossa asiakas maksaa itse syöttämän summan.

Toimi(s)i siis seuraavasti:
Tuotteita n määrä
Tuoteriveillä voi kertoa mahdollisen alennuksen kustakin suorituksesta eli jos asiakas maksaa ennakkoon 50%, 100% tai tiettyyn aikaan mennessä, niin hinta on alennettu tai normaali ja asiakas tällöin "syöttää summan" ja maksaa sen mitä milläkin ehdolla alennusta saa. Tällöin kirjanpidollisesti olisi helpompaa että laskusta nro 1 on maksettu -5% alennus, mutta silti vaadittu summa = lasku suoritettu.

Ei tarvitsisi enää suoritaa hyvityslaskuja yms kikkailuja.

Toteutus:
- tulosteesta otetaan loppusumma pois

Mitenkäs sitten raportissa asia huomioitaisiin... :) No mutta voi laittaa asian myssyn alle ja pähkäillä :).

Hyviä uusia vuosia kaikille!

-Juho

Ere Maijala

Juu, periaatteessa helppoa ottaa tuo loppusumma pois laskulta, mutta jos esim. tiliotteen tuonnin pitäisi selviytyä tuosta, niin täytyy kehittää logiikkaa aika reilusti. Pistetään kuitenkin toivelistalle..

Hyvää tätä vuotta takaisin! :)

--Ere

ioxo

Hei,

Tulipa mieleen, että tuonhan pystyisi toteuttamaan siten, että 'uusi lasku' sivulla olisi <checkbox> jolla voi täppää laskun itselaskuksi. Tämä poistaisi tulosteesta päiväyksen ja loppusumman.

Kun asiakas on maksanut niin otetaan lasku auki ja merkataan maksetuksi ja jos tarvetta niin laitetaan rivi -10% alennus tms. / muokataan tuotekohtaisia prosentteja. Tällöin myös kirjanpito / raportointi pysyy oikealla tavalla ajantasalla. Ainakin itse pähkäilin niin, että pysyisi :).

Yritin muokata koodia, mutta on niin vaikealukuinen, ettei meikäpoika ymmärtänyt checkboxin lisäyksen jälkeen mitä olisi kannattanut tehdä. Tuota tietoahan ei välttämättä tarvi edes tietokantaan tallentaa vaan tieto pdf-tulostukselle / sähköpostiin, että minkälaista versiota tuotetaan. Eli tyyliin checkboxilla valittaisiin $selfbilling muuttuja aktiiviseksi ja tulosteessa luettaisiin if ($selfbilling == true) { print ""  } else { print $date, $amount; }

Itse näkisin sen mahdolliseksi, että laskussa näkyisi viivakoodi ja siihen laittaisi päiväykseksi sen kirjauspäivän jolloin tuloste on tehty. Tällöin jos asiakas lukee viivakoodin, hänen ei tarvitse enää muutella päiväyksiä vaan se osataan lukea täksi päiväksi / menneeksi. Itse ymmärtäisin itselaskun idean siten, että se toimii tosiaan etumaksuna ja jos itselaskun eräpäivä on 14pv ja asiakas laittanut maksun suoriutumaan vasta 14pv kuluttua tulee kaikille turhaa odottelua. En tosin tiedä onko jotain lainkohtaa joka kieltäisi tuon viivakoodin säätämisen.

-Juho